Dagbog nr. 1 løb tør for plads😉
Torsdag den 20.7.2019
En fantastisk rejse har nået sin ende - vi er hjemme på Sletten i Varde.

Turen hjem gik præcist som planlagt - eneste overraskelse var vist at vores guide Kai åbenbart var kommet så tæt på os, at vi skulle have en krammer - men han var nu også en super venlig gut.

Flyveturen Beijing - Amsterdam 9.15 time 😬 gik hurtigt, da det var muligt at sove lidt😉😉.

Alt i alt 3 fantastiske uger i Kina👍
Tirsdag den 16.7.2019
Så er der vist ved at gå lidt hjemrejsefeber i vores lille familie her i Beijing😉😉

Idag har været en fridag ned plads til det vi manglede, og det var så næsten ingen ting🤷🏻‍♂️Vi er simpelthen fyldt op af gode historier, og som Nellie sagde, jeg kunne godt bruge nogle flere dage i Kina efter en pause, så vi må have sparet op, så vi kan komme afsted igen om nogle år😉👍

Dagen i dag startede med en metrotur til Silkemarkedet, hvor der skulle være mulighed for en god handel. Metro i Beijing er ret overskueligt, da der kun er 20 linjer trods byens størrelse. Så vi fandt frem, og ja, den famøse billetpris på 3 Yuan pr person, var da til at leve med😉🥇

Markedet mindede mere om et luksus shoppingcenter, blot med kopivarer.

Vores guide Kai fortalte i går, at vi skulle byde ca. 20% af prisen, hvis vi absolut skulle handle😉

Nellie fik købt en kjole, som de forlangte 569 Yuan for, men hun endte med at betale 150 Yuan, så den var godkendt.

Hanne gik lidt hårdere til værks, og købte et Burberry (🤔😬🆘😉😉)tørklæde til 200 Yuan efter udbudspris på 1.680 Yuan - så handlet blev der.

Herefter stod den på fødevaremarked, hvor vi både skulle se skorpioner og orme, men den gade var så under ombygning, så der var ikke meget at se.

Hanne og Laura gik så en ekstra shoppingrunde uden indkøb, og Nellie og Morten tog en frieftermiddag på hotellet.

Om 23 timer bliver vi hentet på hotellet, og går hjemrejsen i gang. Vi flyver den 18.7.2019 00.55 lokaltid hvilket er 18.55 dansk tid, så vi er i Varde igen ca. middag 18.7.2019, alt andet lige, så der kommer ikke flere opdateringer her i dagbogen før vi er hjemme igen😉
Mandag den 15.7.2019
Yongle The Great One and Kubilai Kahn - Laura and Cheng Bai, now you have to learn, so listen carefully..... så var vi ligesom i gang igen, og ja, vores guide Kai, var mødt frem til endnu en fantastisk dag i Kinas historie, og natur.

Efter en omgang morgenmad gik turen til den kinesiske mur “The Great Wall Of China” - et imponerende værk, som strækker sig fra den ene side af landet til den anden - i alt mere end 6.000 km, og med mere end 250.000 “vagtpunkter”, altså steder, hvorfra de kinesiske soldater kunne forsvare Kina imod fjenden fra nord, primært Mongoliet.

På turen derud (ca. 2 timers kørsel) tog Kai igen fat på historien om dynastierne.

Beijing var aldrig blevet hovedstad, hvis ikke Mongoliet havde erobret Kina. Mongoliets hærfører Djengis Kahn var en stor hærfører, og over en årrække erobrede han Kina. Mongoliet havde heste, var ryttere, og derfor var de meget stærkere end kineserne, som ikke kendte heste. Djengis var imidlertid ikke i stand til at forene de 2 nationer, så der var konstant kampe i hele landet.

Djengis Kahns barnebarn Kubilai Kahn overtog på et tidspunkt magten, og han var strateg. Hans første beslutning var at flytte hovedstaden til Kina i stedet for Mongoliet. Efter en konkurrence hvor hele landet kunne foreslå ny hovedstad valgte Kubilai at forkaste dem alke, etablere Yuan Dynastiet,  og gøre sig selv til Kejser. Så havde han ret til at bygge en ny hovedstad i en lille by i Nordkina, så det blev enden, og er det der i dag hedder Beijing.

Den primære årsag til beliggenheden var også, at så kunne de hurtigt smutte retur til Mongoliet, hvis Kineserne pludselig tog magten tilbage. På kort tid var bygget en by på mere end 500.000 indbyggere, hvilket på daværende tidspunkt var 7xParis eller 12xLondon - helt vildt.

Området i Nord er ikke landbrugsland, så man havde brug for mere mad og vand til de mange indbyggere, og ja, så gik man i gang med at samle nogle floder, så de kunne lave et vandreservoir og fragte fødevarer..... ret vildt... vandreservoiret er i dag den store så, som vi sejlede på ved sommerpaladset forleden.

Nå, men det gik på et tidspunkt, som Kubilai Kahn havde frygtet, kineserne tog magten tilbage, da Ming Dynastiet kom til magten, og Mongolisterne blev sendt hjem.

Den nye kejser fik 26 børn, heraf var Yongle The Great One den 4. søn, ham som kejseren havde sendt til Beijing for at styre og udvikle byen (hovedstaden var dengang kort flyttet til Nanjing, da den lå mere centralt). Kejserens 1. søn døde tidligt, og kejseren besluttede, at hans første barnebarn skulle arve tronen, det gjorde han så, men han var komplet uduelig, og begyndte at udrydde sine onkler.....

Efterhånden kunne Yongle the Great One se, at enten måtte han slå nevøen i hjel og erobre tronen eller også ville han selv blive dræbt. Så han valgte tronen😂

Som vi oplevede forleden så byggede han den forbudte by, men et endnu større værk var The Great China Wall - Den Kinesiske mur på mere end 6.000 km længde, mere end 10 meter høj over alt, og som følger bjergenes “terræn” op og ned. Muren er bygget som forsvar imod fjender fra nord, og 2 km længere nede af bjerget er bygget en mindre mur (skulle forhindre ryttere i at komme frem til muren).

Muren er bygget at “hænder” altså soldater, slaver, fanger og enkelte lønmodtagere😉, bygget i etaper af 3 km, på samme tid, og kaptajnen på de 3 km havde ansvar for at hans etape ramte de andre etaper i begge ender.... hvis det kiksede blev han straffet (mistede hovedet🤔😬). Bare for at sætte byggeriet i relief, så vejede de største af stenene 200 kg, og een mand bar den.......🆘🆘

Da muren stod færdig blev der indsat en million soldater til at bevogte muren og sikre, at Kina ikke blev invaderet...... HELT VILDT.....

Nå, men hvorom alting er, så gjorde Kai meget ud af at fortælle, at Yuan Dynastiet (Kubilai Kahn), grundlagde Beijing, Ming Dynastiet (Yongle The Great One) byggede alt det vigtige, og Qing Dynastiet gjorde det smukt.

Vi fik anledning til at opleve Muren, da vi tog en Cable Car op til Post 14, og gik på
Muren ned til Post 6, hvor Hanne, Nellie og Kai stod af. Laura og Morten fortsatte (ren op ad bakke) helt til post 1, og så tilbage til Post 6.

Det er en vildt smuk oplevelse, men også en hård tur - sådan for at sætte det med op og ned lidt i relief, så fortæller vores app i dag, at vi har gået mere end 70 etager op - det er da en sjat😉😉

Turen ned fra Muren og Bjerget blev kørt på Bobslæde - en tur på små 2 km ned af bjerget - en sjov og anderledes tur😉😉

På turen tilbage til byen fik vi igen frokost. Kai var ikke helt tilfreds, da restauranten ikke var kinesisk nok, men øllet var dog ok, så han lærte at sige skål, og vi Gam Bai😂😂

Herefter besøgte vi The Birds Nest - den olympisk by fra 2008, hvor alene stadion havde kostet 500 mio......USD vel at mærke, hertil ydeliger 31 stadions og boliger til deltagerne..... man gør IKKE noget Halvt i Kina (det olympiske stadion har stort set ikke været brugt siden 2008🎉).

Kai bliver også vores guide onsdag aften, når turen igen går imod DK, så der blev også tid til at afstemme afhentning inden Kai stod af for i dag (han skulle undervise nogle guider i aften i kundepleje og oplevelser😉, så vi tror, at han er noget af det ypperste man kan få inden for guider i Beijing👍👍👍).

Dagens specielle oplevelse var chaufføren... total agressiv kørsel, hornet i bund, og overhal flest mulige, hvor der ikke er plads...... Kai var heller ikke tilfreds, så han får ikke kørselstjansen på onsdag, det er vi sikre på👍😉.

Nellie og Laura har bestilt MC D til aften, så nu går turen på restaurant den gyldne måge..🙈😉

Imorgen er sidste hele dag i Beijing, så der rammer vi Silkemarkedet og Perlemarkedet, samt hvad vi nu mangler. Beijing er en meget spændende by, og vi er sikre på, at Kai The Great Guide sagtens kunne have vist os endnu mere, hvis vi havde haft et par dage ekstra. Og ja, det kunne have været interessant, men vi er også bed at være så mættede af oplevelser og indtryk, at vi glæder os til at komme hjem til Varde, og en lidt mere rolig hverdag👍😉

Søndag den 14.7.2019
Om søndagen tager man på familietur til Zoo, så det gjorde vi også, sammen med godt en million (sådan så det ud😉) andre mennesker, og ikke at forglemme i fantastisk vejer (da vi kørte hjem, stod der 45 grader på taxaen😬😉).

Beijing Zoo, og efterfølgende besøg i Beijing Aquarium var på mange måder en stor oplevelse, og ikke mindst for Nellie. Nellie er jo meget interesseret i naturens mange områder, så alt blev set, og fotograferet.

Zoo var lidt ramt af vejret, da dyrene ikke var særligt aktive, men til ære for gæsterne dukkede de fleste lige op, for så hurtigt at finde skyggen igen.

Når man vandrer i en Zoo som den i dag, så kan man ikke helt lade være med at tænke lidt over, hvor heldige vi er i Danmark, uanset om du er menneske eller dyr.

Her betyder dyrenes bure mindre, man smider bare lidt plastik ind i en beton ramme, og så lukker man dyrene ind.

Sjældent var der vand i badehullet, og hos en af slangerne var der endda hul i gulvet, men der havde man trods alt stillet et vaskefad ind med en smule vand.

Pingvinerne havde godt nok vand, men fyldt med alger, og ja, en masse plastik, incl blå rør som stak op af vandet?

Midt i parken var der så anlagt en flod, hvor speedbåde fræset frem og tilbage.

Det er lidt interessant at tænke på modsætninger - i går oplevede vi f.eks. Den Forbudte By, hvor kejseren i 1402 havde fragtet træ fra Sydkina til Beijing, for at sikre kvaliteten, stille brand beholdere op, for at forhindre at byen brændte. Alt med præcision og kvalitet (ikke et ord om de mennesker som blev slidt om under fragten af træet, selvfølgelig🤔), og så til noget i dag, hvor man lige maver noget, om det er pænt eller kvalitet betyder mindre - der er altså sket noget i Kina på flere fronter😉

Adgang til Zoo var vildt billigt - 58 Yuan (58 kr). Adgang til det efterfølgende Beijing Aquarium noget dyrere (480 Yuan).

Beijing Aquarium mindede en del om en kombination imellem Randers Regnskov og Kattegatcentret, men der var manglende spændende fisk og ting fra havet at se på. Nellie suste rundt som en anden paparazzi og tog et hav af billeder fra alle vinkler😉👍👍

Efter små 6 timer med dyr i kikkerten vendte vi snuden hjem imod hotellet igen.

Det skal siges at receptionen anbefalede os Metroen til turen på de ca 15 km, men vi var lidt magelige, så vi endte i en taxa, og ja, selv om den kinesiske regering havde pålagt taxature en benzinskat på yderligere en Yuan, så er 15 km med taxa til hhv 31 og 39 Yuan vel det som man kan kalde overkommeligt😂😂👍

Det er jo ved at være aften i Kina, så der bades (vi har savnet en pool på turen 😢) under bruserne, og der skal indtages lidt aftensmad, så vi kan blive klar til den sidste store oplevelse - Den Kinesiske Mur. Kai “The Great Guide” har pålagt os at være klar kl. 8.00, at vi har indtaget et solidt morgenmåltid, samt at vi er iført “OFF Road sko og tøj”, så det håber vi, at vi kan opfylde👍🙈😉.

P.S.: Vi er nået til den del af turen, hvor en rugbrød med spegepølse eller leverpostej kunne ønskes, men det mp vi vente med til torsdag middag, hvor Varde igen kommer “under vore fødder”👍

Lørdag den 13.7.2019
Så blev det til lørdag, og en spændende dag er ved at nærme sig sin afslutning.

Vores guide Kai skulle hente os kl. 08.30, men kort forinden fik vi en besked om, at han var 20 min forsinket - det viste sig, at den bus som han havde skullet med ud til os, var blevet torpederet af en spritbilist, så gode råd var dyre, og den gæve gut lejede en cykel, og kom således frem til os ca. 8.45.

Dagens første oplevelse var “Den forbudte by”. Kai havde besluttet, at vi skulle dybt ind i historien, og pigerne specielt - så da henvendte sig ofte til Laura og Cheng Bai (han havde nemmere ved at bruge det, så Nellie fik ekstra opmærksomhed😉👍).

Det var lørdag, MEGET varmt, og mindst i kinesernes egen sommerferie, så der var mennesker over alt..... vi passerede “den himmelske fredsplads”, og formand Mao’s mausoleum, som menneskekøer på flere kilometer ventede på at komme igennem......

Kai havde lidt forbindelser, så vi kom forholdsvis hurtigt ind i “Den forbudte by” - Kai udfordrede Nellie på, hvorfor den hedder det, og hun kunne berette, det det kun var kejseren som måtte være der, sammen med hans nærmeste - og ganske rigtig.

Byen er opført imellem 1402 og 1420 af Kejser Yongle “the great one”. Han var fra Ming Dynastiet, som faktisk har grundlagt Beijing. Han byggede simpelthen en by på 980 huse, hospitaler, skoler m.v., hvor kun han, hans kone, nærmeste familie, tjenestefolk og konkubiner måtte være, for alle andre var det forbudt .....

Yongle The Great One døde i 1424, så han nåede kun ganske kort ar nyde denne fine ejendom.

Kai fortalte mange historier om Yongle The Great One.

Bygningerne er opført i træ fra Sydkina, træet blev fragtet af mennesker og floder, og der hvor der ikke var floder, ja, der lavede man nogle🤔😱

Da man havde bygget byen frygtede man, at den kunne brænde, så rundt omkring var der store vandkar, som Yongle The Great One tjekkede hver dage, hvorvidt der var vand nok i, og selv om vinteren i minus 10 grader måtte vandet ikke fryse, så der var der folk som skulle holde ilden ved lige omkring karrene.

Yongle var den eneste, som måtte lukke mennesker ind, så han havde morgenvagten ved porten.

Hans mandlige tjenere blev ganske enkelt kastreret, når de blev ansat. Yongle ville ikke risikere, at de gjorde noget ved hans konkubiner.

Det ene af de største huse havde 72 værelser, heraf havde Yongle The Great One 27 soveværelser. Han benyttede dem på skift, hver nat, da man som kejser kunne blive udsat for attentat, og ja, så skiftedes hans konkubiner 😬😉e også til at dele soveværelse med ham😉😉

Yongles kone blev ældre, og knap så køn 🙈😉 som Kai The Guide kunne fortælle, og ja, så var det praktisk med 2 dusin konkubiner, som kunne underholde ham om natten. Den enkelte konkubine blev udvalgt ved lodtrækning - konkubinernes navne stod under en skive bambus, og den som Yongle vendte  havde vundet lodtrækningen 😬😉

Kai The Great Guide gennemgik ellers de 3 sidste dynastiers op og nedture på de 3 timer, som vi var i gang der, og ja, han forventer, at vi jan huske det, når vi mødes igen på mandag😉😉

Kai er en fantastisk guide, han lever og ånder virkelig for historien om Beijing, og sætter en ære i, at sikre at vi forstår det, ligesom han gør det på en humoristisk og nærværende måde - eksempelvis brugte han os, og chaufføren som “statister” i hans fortælling - super inspirerende og sjovt👍👍👍😉

Turen gik videre til sommerpaladset, som er skabt senere end den forbudte by. Sommerpaladset var faktisk der, hvor kejseren + følge rykkede ud om sommeren, når der var for varmt om sommeren. Stedet ligger ved en stor sø, og det lufter, så et fint sted, hvor historierne om dynastierne, og deres glorværdighed og forfald.

Vi gik på verdens længste overdækkede alle, hvor kejseren havde 5 “havne” på det ca en km lange stykke, således at kejseren kunne sejle ind, afhængig af humør🙈😉😉 alle 5 havne var dog således indrettet at der altid stod sofaer, borde, forplejning, konkubiner og andet ved hver havn (med 200 m mellemrum😂😂).

Da vi kom ud i enden kom endnu en oplevelse - ud over et skib i marmor - en flok kinesere havde udset sig primært Laura, men sekundært også Hanne, Nellie og jeg - så hele flokken ville have familiefotos sammen med os, og efter mange billeder, og lige så mange håndtryk, og tak, tak, tak, så havde Kai The Great Guide skaffet billetter til en sejltur på tværs af søen😉👍

Herefter var klokken efter hånden blevet 14.15, og Kai tog os med på en rigtig traditionel restaurant - den lignede udefra “noget der var løgn”, men da vi kom ind var det et ok sted, og maden ganske enkelt fantastisk. Vi spurgte lidt til, hvorfor chaufføren spiste i lokalet ved siden af, og der kunne Kai konsekvent oplyse, at chaufføren ryger, og da han var antiryger, så var hans mulighed for mad, at han spiste i nabolokalet (man er faktisk ret strikse i Kina med røg på offentlige steder)

Til maden slap vi i øvrigt for den sædvanlige te ad libitum, så Kai og Morten fik hver en 70 cm kinesisk øl🍻🏆, og ja, Kai kunne skåle på hvad som helst, så det kunne have udviklet sig, hvis hans budget havde været dertil😂😂😂

Nellie spurgte på et tidspunkt om, hvorfor at man gik fra Dynastierne til People’s Republic of China, og så fik vi endnu flere historier, om f.eks, den sidste kejser i Ching Dynastiet, som var doven og endte med at hænge sig selv, og bøndernes oprør, til at Kina blev en republik i 1911. Det  nye Kina med frie valg, og kommunismen med Mao i spidsen blev til 1.10.1949, så i år holdes det en kæmpe fest i anledning af 70 året herfor.

Kai fortalte at generelt havde udviklingen i verden ikke fulgt Kinas dynastier, så opgøret i 1911 var meget vigtigt for Kina, så de kunne udvikle sig som resten af verden (når man som vi er her, så kunne man godt få den fornemmelse, at de faktisk er ved at overhale vesten på mange områder).

Kai the Great Guide fortalte også historier om ham selv, han er født i 1976, har været fuldtidsguide i 22 år, har selv lært sig alt om historien, er historie gæstelærer i hans søns skole(sønnen er 10 år), og hans kone er lærer. De bor sammen med Kais forældre, så han laver sjældent mad😉😉 Han har været udenfor landets grænser 4 dage, hvilket skyldes hans kone og søn ville have ham med til Korea, normalt synes han, at han rejser nok😉 Sommerferie har han og familien sammen om en 14 dages tid, og som vi gør alle mulige andre steder i verden, så går deres ferie ud til havet (ca, 150 km fra Beijing) - så en helt almindelig familie😬

Dagens tur sluttede ved hotellet ca. 16.30 efter en dag fyldt med oplevelser og masser af varme - og selv Kai The Great Guide så lidt træt ud😂👍

Nå, men vi skal nu blot have styr på aftensmaden, så har vi nok nået dagens mål. Imorgen venter en dag på egen hånd, forventeligt med Zoo og Silkemarkedet på programmet.

Vi skal givet også have læst lektier....... Kai forventer, at vi kan huske hvad han har sagt, og ikke mindst forberedt os på Den kinesiske mur, som står på programmet mandag👍

Fredag den 12.7.2019
Så blev det Beijing - men er I da helt vilde, hvordan det blev Beijing.....

Dagen startede ultra tidligt 05.15, hvor vækkeuret ringede, og morgenmaden stod for døren på endnu en rejsedag.

Vi vidste, at vi skulle teste et ‘High Speed Train” så med en vis forventning mødte vi vores kinesiske chauffør i hall`en. I dagens anledning havde han anskaffet en oversættelses app, så pludselig kunne han “snakke med os”, og herefter dukkede vores nye guide Joanna op. Hun skulle sende os med toget, og skaffe billetterne.

Vi tog afsked med Joanna på stationen, og i vore hænder var 4 billetter til vogn 1. Laura og Nellie ville gardere sig til den lange togtur, og investerede i et par burgere...

9.18 skulle toget afgå, og lidt før dukkede det op....... helt vildt - vi rejste på luksusklasse, med kun 8 personer i vognen, eget toilet, vilde stole, som kunne alt, tjenere, som hele tiden dukkede op med service, fuld forplejning, tæpper og så videre - helt vild oplevelse😉🏆

Turen varede godt 4 timer - med ca 300 km i timen, så tiden “fløj” afsted.

Vi oplevede Kinas forskellige natur - og konstaterede at uanset hvor, så bygges der nye højhuse - selv in the Middle of no-where. Ret imponerende!

Nå, men vi ankom til Beijing, og skulle ved udgangen møde vores nye guide Kai. Et sandt mylder af mennesker, og forundringen var stor, da der pludselig var en som råbte mr. Morten, mr. Morten..... nå, det var så Kai👍

Kai kunne på vej til hotellet fortælle, at han altid havde boet i byen, og ja, været guide siden 1998. Så han ved vist alt.

Beijing er i dag kun 3. største by, den har i de sidste 10 år sagt farvel til ca 5 mio indbyggere, da regeringen har besluttet, at industri ikke længere må være i Beijing, da der kun må være offentlige virksomheder, turist og information og uddannelsessteder. Det betyder, at virksomhederne har “taget medarbejderne med”, så i Dan er Nanjiang og Shanghai begge større end Beijing.

Beijing er og forbliver dette til trods hovedstad.

Byen har mange historier, som Kai glæder sig til at vise og fortælle om i de kommende dage - allerede i morgen venter en spændende lang dag.

Lige nu er det aften, og om lidt skal vi ud at spise - lige nu står valget imellem “mongolian hot-pot” og Nudels” 😉😉

Imorgen starter rundturen 8.30😱😉

P.s.: det endte med mongolian hotpot...... man får en suppe serveret, og en del ingredienser, incl kød, som man så putter i gryden, forsøge at fange, og spiser så😱😱

De 2 tjenere ved vores bord var meget behjælpelige, men morede sig kosteligt - vi duede ikke til det😉, nå men sjovt at prøve, dog ingen kulinarisk oplevelse 🙈😂😂
Torsdag den 11.7.2019
I Kina laver de fantastiske herrecykler.... til mænd på en meter og 48😂😂 I dag gik turen til bymuren omkring den gamle del af Xian (nu den eksklusive del af byen), hvor vi lejede tandemcykler, og ja, sæderne matcher en mand på under 1,5 m - så en 14 km cykeltur i “trehjulet” stilling kræver sin mand😂😂 ikke mindst når Nellie er med på “team blå cykel” og konstant kræver fart, sving, “chicken”, når vi mødte modkørende, og “u-turn if possible”, hver gang vejen var bred nok😂😂

Nå, men en superfin tur, uden trafik og larm 😉, og hvor vi fik mulighed for at se byen “ovenfra”, herefter frokost på StarBucks, en mindre koncert med Kinas svar på Kim Larsen, og så en deling af familien - Laura og Hanne på shopping og Nellie og Morten på hotellet👍.

Resten af dagen slapper vi lidt af, og får pakket kufferterne igen - imorgen 07.00 (01.00 dansk tid) starter turen imod Beijing. Vi har været begunstiget af meget gode og punktlige guider på turen, vores guide her i Xian har været lidt sløj, så vi får en ny i morgen, men opgaven er at fragte os til toget, og sørge for billetter, så mon ikke det går😉😉
Onsdag den 10.7.2019
Dagen i dag har været både en interessant dag, men også sådan en dag midtvejs, godt og vel, hvor kinesisk mad pludselig skiftes ud med Mc D, og hvor kinesere pludselig larmer konstant🙈😉

Xian er en meget anderledes by end vore tidligere destinationer, her er konstant gang i et eller andet.

Dagen startede med et besøg på en fabrik som producerede terracotta kriger kopier, og kinesiske borde. Efter en rundvisning af direktøren, og tilbud på at lave en kopi i fuld størrelse med Mortens hoved - kun 400.000 Yuan ville sådan en kal koste....
Gik turen videre til de rigtige krigere, som man fandt i 1974 en 5-10 meter under jorden.

En kejser havde for mange år siden besluttet at alle krigere som døde i krig skulle have en statue - det blev der så 8.000 stk af, heraf ca 1.000 i så god stand, at de kunne bevares. interesant, men også meget “sand” at skulle kigge på😂😂
 Vores guide fortalte, at der for nogle år siden var en mand som havde stjålet et af krigernes hoveder - og ja, da han blev fanget blev han henrettet, og meget symptomatisk ved halshugning🤔🤔

Herefter frokost på et hotel halvvejs i Xian - vores guide ville i dag ikke spise med, så vi har ingen anelse om, hvad det var😉

Herefter på besøg i det muslimske kvarter, et område hvor de kinesiske muslimer bor, og de nedstammer fra feks persiske handelsfolk fra omkring år 1000, så vidt vi kunne forstå.

Turen sluttede ved hotellet ca. 16.15, og ja, her gik Laura og Morten på jagt efter et supermarked, som der vist ikke findes😉

Her til aften gik turen til den kendte restaurant Mc D🙈😃 og derefter en tur op til Bell Tower - et af byens varetegn.

Imorgen er vi på egen hånd - så der cykler vi en tur på bymuren - ca 14 km - i eget tempo👍
Tirsdag den 9.7.2019
Så blev det Xian😉

En rejse dag mere eller mindre. Flyet var godt en time forsinket, så vi er fremme til aftensmaden😉😉

Xian er Kinas oprindelige hovedstad, men da mongolerne for mange år siden erobrede store dele af Kina og fordrev kineserne, flyttede hovedstaden til Nanjiang, og senere til Beijing. Byen er mere moderne, men det vrimler med nybyggerier (højhuse), præcis som i Guangzhou og YangJiang. Vores nye guide Johnny fortalte, at man simpelthen er nødsaget til at bygge højhuse, da der ellers ikke er plads til kineserne, hvis man skal kunne dyrke afgrøder🤔

Nå, men vi er landet på hotellet, ok hotel, men en anelse under de sidste par hoteller👍😉

Imorgen skal vi igen give den gas - Terracotta krigerne, City Wall og meget andet spændende👍, så der lades op🍺🍺😉
Mandag den 8.7.2029
Nyt land og nye udtryk🙈
På turen til Lotus Hill i dag havde Laura og Nellie vundet retten til de forreste sæder i bilen. På et tidspunkt kommer deres snak åbenbart til at nærme sig noget, som Laura mente lå lige på grænsen, hvortil Nellie skyder “ren Fleggaard - lige over grænsen”, så fremad er “Fleggaard” altså et udtryk for at de”har passeret grænsen for et eller andet”😂😂

Vi kom til Lotus Hill efter halvanden times kørsel, en tur hvor vores guide Ben havde sat sig for, at vi skulle have hele historien om “dynastierne” i Kinas 5.000 års historie - vi nåede Han Dynastiet🤗

Lotus Hill - der er sket meget siden vores besøg for 12 år siden, i dag er det nærmest en total ombygning som vi besøgte, men alligevel en oplevelse på en meget varm dag.

Da vi skulle videre var det tid til endnu er kinesisk frokost, igen mange retter, hvor mange smagte fint. Vi fik også en lokal fiskeret - og demonstreret hvor dem største delikatesse var - kæberne😬

Vi fik i øvrigt også afklaret hvorfor fisk serveres med hoved på... man kan se i en fisks øjne om den er frisk......😉

Nå, turen nærmede sig sin afslutning troede vi.... Ben kunne så fortælle os, at vi havde alt for få planer, så han havde arrangeret en tur til den gamle bydel, hvor vi så den gamle havn, de gamle huse, og mødte nogle lokale entreprenører, utroligt hvor mange mennesker der skal til for at grave et hul😂 Kvinden på billedet her er iført lange bukser, regntøj, hat med blomster, og selvfølgelig obligatoriske hjelm og sikkerheds refleksvest - men det var jo heller ikke andet end små 40 grader😂😂

Nå men omkring 16.15 nåede vi hotellet, Ben mente dog, at vi bare skulle smide vores ting op på hotellet, og så kunne vi nå museet en km fra hotellet, som han mente lukkede 17.30, og ville tage ca 1 time at se.... heldigvis lukkede de allerede 17.00, så vi kunne ikke nå det🤣🤣

En pause på hotellet incl aftensmad som roomservice var tiltrængt😉 Herefter et bad og aftenkaffe på Starbucks rundede dagen af.

Imorgen 8.30 starter rejsen imod Xian, hvor vi gerne skulle lande på hotellet ved 16.00 tiden - vi er halvvejs på turen, som nu ændrer lidt karakter - vi forlader et par byer, hvor vi har været før, til områder, hvor vi er helt “blanke” - spændende👍👍
Søndag den 7.7.2019
Fridag - tiltrængt, absolut, men også en dag, hvor vi også har oplevet lidt forskelligt. Dagen startede roligt med morgenmad ca 9.30 i restauranten.

2 muligheder blev diskuteret, den ene zoologisk have blev forkastet, da vi fik at vide at dyrene i den offentlige zoo var lidt udhungrede, da økonomien ikke var den bedste.

Vi valgte så en anden zoo..... Beijing Road, som er en handelsgade, altså shopping igen, som Nellie konkluderede😬. Men lidt handel blev det til.

Herefter tilbage til hotellet, og en eftermiddag i parken ved siden af hotellet. En flot tur, som vakte minder fra 2007, hvor vi ofte gik tur. Laura og jeg brændte herefter lidt kalorier af i fitness rummet, og ja, så nærmede vi os aftensmaden - igen på kinesisk maner - 4 forskellige retter, som deles og spises med pinde - vi bliver ganske gode til det😂😂.

Dagens noter: man kan køre med alt på en cykel (8 gasflasker, et vildt bjerg af plastkasser eller pap for flere måneder) - utroligt at de ikke vælter😬👌

Når man spiser i Kina, så spiser man hurtigt, og man larmer mest muligt... så ska man snakke sammen - så skal man råbe😉😉 (ja, det giver jo egentlig god mening😉)

Jeg (Morten) blev rost af Nellie og Laura i aften... far du kan nu spise som en kineser... det betyder i sin helhed, at jeg kan putte et stykke kød ind i munden incl ben, sortere kødet fra benene I munden, og så spytte benene ud på skralde tallerknen..... (skal nok ikke tage den maner med tilbage til Danmark 😂😂😂)

I morgen dukker guiden Ben op igen, og så skal den sidste omgang sightseeing i Guangzhou incl Lotus parken, som vi også besøgte for 12 år siden, inden turen går videre til Xian og terracotta krigerne på tirsdag.

Lørdag den 6.7.2019
Wow - sikke en dag!!!

Op kl 7.00, ned igennem parken til en omgang morgenmad, således at vi kunne være klar til Guangzhou for fulde gardiner.

Lidt før 09.00 dukkede vores guide Ben op incl en fantastisk bil - Buick - som er vires transport middel her i byen👍👍

1.stop - Guangzhou Tover / Canton Tower - 110 etager og mere end 488m høj. Et monstrum som er bygget (ligesom resten at det flotte område) i 2010 i forbindelse med Asian Games blev afholdt i byen. Hvis du ikke har prøvet at stå på en glasplade i 400 meters højde - så er muligheden her.

Så gik turen videre i den nye by - nu til Stadion, Museum og forbi det nye bibliotek på 10 etager.....

En større kinesisk frokost nåede vi så også - det med pindespisning bliver bedre og bedre, men kinesisk mester bliver man næppe😬

Så blev det kirketid - først den store katolske kirke, hvor vi pludselig var til bryllup - flot oplevelse.

Shamanian Island - en kunstigt skabt ø, hvor de rigeste kinesere og vestlige indbyggere kan bo, hvis de har penge nok.... en 200 kvm lejlighed kunne godt koste 100 mio at anskaffe, og husk lige på, at vælger du at flytte ud af landet - så er lejligheden regeringens da de ejer jorden😉🙈

Så gik turen forbi byens fineste hotel, hvor Ben gerne ville vise os kvaliteten👌

Efter en kort køretur mødte vi et område med en flod, som var kommet op til overfladen igen... man havde simpelthen bygget en vej oven på floden for en del år siden - og nu genetableret floden💪🏼😉

Ben fortalte i dag, at lufrem er renere i byen end for 10 pr siden. Regeringen havde pålagt de forurenende virksomheder at lukke, stoppe med at forurene eller flytte fea byen - her skulle man kunne bo. Handlekraftigt må man sige😀 Ben fortalte også, at Guangzhou fir bare 90 år siden var en stor landsby - det tog kun 30 min at gå fra den ene ende til den anden - idag kan man ikke gøre det uden stop på 2 timer - og i bil!!!! Kæmpe by med nu 14 mio indbyggere.

16.30 - et kort stop på hotellet, og 17.45 hentede vores “aften guide” Nina os - turen gik til og på Perle floden - igen en stor oplevelse - ikke mindst vores guide Nina. En meget venlig og humoristisk pige. Nina havde udover opgaven som guide besluttet at vi skulle lære kinesisk på 3 timer - sikke en opgave, som ikke helt lykkedes, men hun giver IKKE op, da hun nu vil fortsætte på WeChat - “ hen hao” “mei mei” er nu i vores ordforråd😉

Nellie sluttede med at sige til Nina, at hun gerne måtte være vores guide i gen, men der er Ben jo allerede booket, så vi må se hvordan vi kan holde forbindelsen til vores lærerinde😉😉

Aftenen sluttede med indkøb af løbetøj, og en is, så er den dag ligesom også gået - men hold da op, hvor er der nået meget👍😉

P.S.: vores guide Benn mente, at vi havde set for lidt..... 🤗🤣

P.P.S.: kontanter er nu eneste mulige betalingsmiddel for os turister - alt er mobilbetaling herude.

I dag fortalte Nina at det skyldes at man ikke gider svindel og hvidvask - vi kan lære noget i DK😉👍

I morgen venter en dag uden guide, så vi tænker en tur på marked.